Welcome you all to this site!

This site is to share knowledge of Buddhism particularly in Buddhist Holy Land of India as well as in Tai Buddhism.

Monday, September 24, 2012

သူꨓ္သိူဝ္းလုမ္ꨲပိꨓီꨲ တီꨳပုတ္ꨵထꨅဝ္ꨳ ꨀိူတ္ꨲꨟꨓ္ꨓꨣꨳꨬမꨳ



lumr,BinI,no. mI:nT:mKcr:nI,ebv:< y/nrgolQnrlinr mKcr: ainr:dI:yv: 10 gI,lUwr,mI,tKwr,> y/nrgowqcr: sv,wdr.ti 221 gI, lUwr,mI,tKwr,> smr.y/nrgo wqcr:gusinRv,Agusingv, 150 gI,lUwr, mI,tKwr,no.yU,ywr.> ebv:lugr.awr dI;egv:Rgr.bU, (Gorakhpur)< ej;dznr;audrdRbRdQdr.es jzmr:lUdr.lqnr:gfv, jqcr,Wcr, wnr:azgr, jzmr:sqnr;d/cr:nzdr.tnr:wv: (Nautanwa) nnr. jJcr go 20 gI,lUwr,mI,tKwr,> scrlugr.awrdI; bdrsdi(Basti)es jzmr:lUdr.lqnr:gfv, jzmr:sqnr;d/cr:nwr:gv:(Nowgarh) gfv,jqcr, Wcr,wnr:azgr,jJcr go 35 gI,lUwr,mI,tKwr, (nJcr;lgr:no. mI:sunrjudr,hUgr:gI,lUwr, mI,tKwr,)>
dI;lumr,BinI, nT:sUnrsKwr:bv,mo.bwr:  anrmI:himr:mKcr: gbi lwdr;nnr. bqnrdI;gKdr,hnrnv; env,jwr;jo/:sidr.tdr.t< mnr:jo/:gKdr,hnrnv;mv: mKwr;Em;mnr:jwr; n/cr:jumr;mhv,mv,yv, mKwr:mKcr: ebv;mKcr:Em;mnr:n/cr: mKcr:ed,wdhes mv:pQwrnT: sUnrsKwr: bv,mo.bwr:nnr.ywr.> jo/:sidr.tdr.tno. ebv:wv; mnr:jwr; gKdr,hnrnv;mv:egv; bogfv,nv;d/cr:Wcr, nKwrmzgr,mUwr jqdr:y/cr;es awrwzgr:gv,tv,aznr,no. wv;azgr,sUbr:mnr:jwr; gmr:lqwrnoywr.> wzgr:nnr.Ed.-
@tUfulofprOrd lUwrgsrs<
             jqdrtUwrhmsmi lUwrgsrs<
sqdrtUwrhmsmi lUwrgsrs<
aymnrdimjvdi<  
ndrti dvni bunbrpewv##>
ekv;gf/mr:no. mI:dI;bzcr,wv; @@nT:lUgr;no. gwrbqnrgUnr: lUcrAgwrbqnrhUwrnv;bKnr;< nT:lUgr;no. gwrt/nr;sucresbKnr;< nT:lUgr;no. gwrkJgr.dznr:AgwrmQdr;lKwresbKnr;< b/nrno. bqnr lJnr:sudr:gwr< dJnr:amr,mI: lzcr;edEd,dcr;tQcr; pwmT,## noywr.> y/mr:ncr,nnr nT:lUgr;no. d/cr:mUnr;sKwr:egv; dqmr tUnr;mv:< kI,Fv.egv; b/cr,jJnr;lQcr:sTmv:< so/cwr:wnr:egv; hKwr;lQcr:mv:< lUcr,mzgr,egv; pudr:gI;mv:< nUgr.nUegv; Wcr.gf/mr:mv:< mQcr:pJcr;egv; hvdzmrlUcr,mzgr,mv:< sqcrho,dJcr;egv; aJdr,nnr;jzmr: g/crh/wrlUcr mv:noyU,>  
mKwr;mzgr;bImKcr: 250 bI,jI, wo/:Cpv:bqnrjwr; awrmhv,bRi nibr.b/nr,gfv,lo; 300 bInnr. kunrehvkmr: aesv:g dcr:kU:wv:mnr: jwr;aubgudr.des mv:wo;svtJcrdI;nnr;>  yznr.kU:wv: mnr: bnrd/cr:ko; jTEl; mnr:jcr,mv:bgr:wo. lgr:swrhinrlUcr anrnJcr; H;bqnrdI;mo/dzcr:mnr: lzcr;wv;dI;no; bqnrdI;budr. t jwr;gKdr,hnrnv;mv:nonnr.yU,> anrkJnr:kudr:szgr;hv kzcrgwr,kzcrmznrj/wr:budr. anrgJgr:bJnr: lUcrno.Ed. bqnrjwr;bo/: mznr:lUcr kicr:alQdr.jnr:DKwr: k/nr,nicr,gmr,(Alexander Cun ningham) j/wr:kKwr:aicr:gidr. kJnr:kudr:szgr;hvhnr mKwr; 1886 nnr.noyU,>  dI;lImo/lIdzcr: anrmI:wo.dI;nnr; mI:wo.szcrs/mr anryU,> jKwr:nnr.Ed. bqnrlgr:swrhinr aesv:g< wdr.n/cr:jumr; mhv,myv,ed,wI,< nmr.nzcrdI;n/cr:jumr; hqdr:lzcr; mUdr:sT y/mr:gKdr,hnrnv; jwr;jo/:sidr.tdr.tjqmrjKwr:no.ywr.> 
              
      (1)     lgr:swrhinr aesv:g (Asoka’s Pillar)
   lgr:swrhinraesv:g anrmnr:mv:pcrwo. dI;lumr,BinI, no. mnr:Enlgr:t/nrwv; @@dI;no;! bqnrdI; env,jo/: jwr; sidr.ddr.t gKdr,hnrnv;mv:aKwr;## nonnr.yU,>  swrhinrlUcr no. bqnrlgr:t/nrlUcr anrmnr;mnr;gJmr:gJmr: nQnr;nQnr;nv nv edv,y/mr:lqwrnnr.ywr.>
         jzmr:swrhinrnnr. dQmr;mo/wo.wv; kunrehvkmr: biydsr. sI, (edwvnmr biydisrs) anrpIkwrhgr.no. dI;no; yznr. mnr:bqnr dI;budrtjwr; gKdr,hnrnv;mv:El; wo/:esmnr: kJnr; h/cr;ehv lo;s/wr:bIywr. mnr:edmv:el,tJcr dI;no;es wo;svdI; no;< ywr.egv; edmv:bUgr:lgr:swrhinrwo. dI;no;yU,> lKwres nnr. kznr,dv,kunr gUnr:w/nr;lumr,BinI,kwr edamr,mI:kznr, yT,nmr< bQdr,bunr; edlo;bnr mzgr;nJcr;bunr;no.gUYr:noywr.> dI;bo/swrhinrnnr. smr.dQmr;ligr;po/,dI.bQdr;wo.wv; aUmr bni bdremhUmr noyU,> 

      (2)     wdr.n/cr:jumr; mv,yv,ed,wI, (Mayadevi Temple)   
         nT:wdr.n/cr:jumr;mhv,mv,yv,no. bqnrwdr.dI;mo/dzcr: lzcr;bJnr:env,jo/: jwr;sidr.tdr.two.d/cr:nmr> nT:nnr. mI:wo.h/cr;m/gr,hinrkQgr: n/cr:jumr;mhv,mv,yv, anrmnr:n/cr:dJgr. yibr:gicr,mo.bwr:es dJgr.lqcr. lugr;jo/:mnr:n/cr:env,jo/:jwr;sidr.tdr.tyU,> lKwresnnr. smr.mI:bv:jqmrh/cr; n/cr:jumr; bjv,bdi egv:dmI Em;nv.mnr:jo/:El; lumr:l/cr:anrmv:jzmr: mnr:n/cr:d/cr:nmryU,>
     
      (3)     nmr.nzcr (Tank)
         lKwresnnr. anrlmr,lzcr;mnr: anrmI:dI;nnr; nnr. bqnrnmr.nzcrjJnr;sT anrmo/dzcr:wv; mnr:bqnrnmr.nzcr anrn/cr:jumr;lUcrmhvmv,yv, y/mr;jT.lzcr;mUdr:sT mKwr;mnr:n/cr: lqcr.env,jo/:sidr. tdr.tnnr.noyU,> 

No comments:

Post a Comment